آخرین اخبار
کد مطلب: 80251
روحاني:
بسياري ازمشکلات اقتصادي ارث تحميلي بر ماست/ دولت، دولتِ بدهکار و بدحساب است
تاریخ انتشار : 1393/05/21
نمایش : 2469
رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت، دولتِ بدهکار و بدحساب است، مشکل اقتصادي را ارث تحميلي بر دولت دانست.
به گزارش سلام لردگان، همايش يک روزه «تبيين سياست‌هاي اقتصادي دولت براي خروج از رکود» با حضور حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي آغاز به کار کرد.
 
روحاني در ابتداي سخنانش در اين مراسم گفت: در آغاز دولت يازدهم با مسائل و مشکلات پيچيده‌اي مواجه شديم که برخي مربوط به اقتصاد، برخي به سياست داخلي و سياست‌خارجي و فرهنگ، مربوط بود. برخي موارد نياز به تصميمي فوري و يا برنامه‌ريزي جامع داشت.
 
وي افزود: در مسئله آب براي ما بهتر ملموس شد که ايران در کمربند خشک قرار دارد و اميد آن چناني به ترسالي در سال‌هاي پيش رو نيست و کشور با يک معضل بسيار مهم به نام آب مواجه است.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: در 11 ماه گذشته در مهار و صرفه‌جويي آب، تصميم گرفيتم و برنامه‌ريزي کرديم که بر اين مبنا که تصميم گرفتيم که سال 93، سالي حداقل 2 ميليارد دلار براي مسئله آب هم تامين اعتبار و هم هزينه شود. اين اعتبار تامين شده و امسال آن را هزينه خواهيم کرد و در سال‌هاي بعد هم هزينه خواهيم کرد.
 روحاني تصريح کرد: امروز کساني که در بيمارستان‌هاي دولتي در شهرها بستري مي‌شوند، در مخارج 7.5 درصد پرداخت مي‌کنند و در روستاها 5درصد هزينه ها را پرداخت مي‌کنند. اين قدم، قدم بسيار مهمي است و ما مصمم هستيم که اين راه را ادامه دهيم.
به گزارش تسنيم، وي در ادامه گفت: در ميان ده‌ها مشکلي که پيش‌رو داشتيم، در سياست‌خارجي و اقتصاد احساس ديگري در برنامه‌ريزي بود و بسسياري از صاحب‌نظران، سياست‌خارجي و اقتصاد را تاثيرگذار در زندگي مردم مي‌ديدند. بنده به عنوان رئيس‌جمهور هفته‌اي نبوده که مستقيما جلسه يا جلساتي راجع به اين دو مسئله مهم نداشته باشم، البته سياست‌خارجي دنيا وسيعي دارد.
روحاني با اشاره به اينکه مسائل کلان مربوط به اين دو بخش را مستقيما خودم مديريتش را برعهده گرفتم، اظهار داشت: ما با يک رکود تورمي بي‌سابقه در کشور مواجه بوديم، يعني اگر آمار و ارقام اقتصادي را از سال 1338 در نظر بگيريم که آمار رسمي بانک مرکزي از آن سال است و تا امروز، به استثناي سال‌هاي اوليه انقلاب مثل سال 57 تا 60، هيچ زماني شرايط سال 91-92 را نداشتيم.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: وقتي نفت گران مي‌ شود، همه را خوشحال مي‌کند، اما اين بهار چقدر زود گذر است، نه تابستان بلکه پاييز و زمستان را بلافاصله در پيش دارد. دلارهاي نفتي و سيل واردات و دنباله آن چه مي‌شود، کاهش توليد و کم کم ظرف 2 سال، 2 هزار واحد توليدي تعطيل شد و 500 هزار نفر در بخش صنعت ظرف چند سال بيکار شدند.
وي افزود: کشورهايي در منطقه بودند که بخش توليدي ما قدرت رقابت با آنها را نداشت. در چنين شرايطي تحريم هم بيايد و بخواهد يک مرتبه اين دلار را از دست خارج کرده و يا قيمت دلار را به چند برابر افزايش دهد. شما رکودي که در سال 91 و ادامه آن در سال 92 مي‌بينيد، ممکن است برخي بگويند، صرفا در سايه تحريم بوده، اما حتي اگر تحريمي هم نبود ما در سال 91 مشکل مي‌داشتيم و آثار آن سياست‌ها ظهور و بروز مي‌داشت.
رئيس دولت يازدهم خاطرنشان کرد: بسياري از آنچه که امروز ما به عنوان مشکل اقتصادي وارث آن هستيم، ارث تحميلي بر ماست. در بحث تورم هم چنين است. اگر دست ما بي‌مهابا در کيسه بانک مرکزي باشد و هر آنکه تصميم گرفتيم، به رئيس بانک مرکزي دستور دهيم که از افزايش پايه پولي استفاده کند و مشکلات ريال ما را در هر کجا مي‌خواهيم تامين کند، آن روزش، روز قشنگي است، اما فردايش سياه است.
روحاني تصريح کرد: 40 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي گرفتند و مسکن مهر ساختند و بيش از 80 درصد پايه پولي کشور را افزايش دادند که آثار آن نيز تورم به 39 درصد يافت. دولت يازدهم مظلوم است و ارث‌هايي از قبل به او به ارث رسيده است.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت قادر است مشکلات را حل کند و با همفکري موانع را از پش پا برداريم. البته برخي مشکلات حل و فصلش قانون مي‌طلبد، اظهار داشت: توانستيم با قدم‌هاي استوار و به پيش، بر تورم مهار بزنيم و سير صعودي سريع تورم را هم مهار بزنيم و هم کاهش دهيم.
وي افزود: به مردم وعده داديم که تورم پايان سال 93، به 25 درصد خواهد رسيد که امروز من خوشحالم که به شما اعلام کنم، طبق محاسبات و پيش‌بيني‌ها ما در اين بررسي‌ها دو ماه اخير، انشا‌الله در پايان سال 93، رقم تورمي ما به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود و من رقم دقيقش را در آينده اعلام خواهم کرد.
روحاني اظهار داشت: دولت‌هايي بوده‌اند که تورم را براي يک يا دو سال مهار و بعد از دست‌شان رفته و ما هم از اين آسيب مصون نيستيم و دولت مصمم به مهار تورم مستمر است تا روزي که تورم را يک رقمي کنيم و برنامه‌ريزي دولت اين است که انشاالله در سال 95، کشور شاهد تورم يک رقمي باشد. تورم هووي خروج از رکود است.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: از اساتيد و صاحب نظراني که نامه نوشته و نقد مي‌کنند، از همه آنها سپاسگذارم. در هر مسئله اقتصادي، صاحب‌نظران اظهارنظر کرده‌اند و اين جاي اميد است و نسبت به همه آنها سر تعظيم فرود مي‌آوريم که هر آنچه مي‌دانستند با کمال خلوص در اختيار دولت مي‌گذارند. يکي از مشکلاتي که آنها مي‌گفتند اين بود که دولت همه توان خود را براي تورم گذاشته، اما رکود مهمتر است. اصل اين حرف درست است، اما در جامعه‌اي که تورم نقطه به نقطه 45 درصد است، کدام سرمايه‌گذار جرات سرمايه‌گذاري در اينجا دارد.
وي در ادامه گفت: بدانيد اگر تورم مهار نشود، قدرت خريد از کجا خواهد آمد و اين جنسي که توليد مي‌شود به چه کسي فروخته خواهد شد، لذا ما ناچار شديم که شروع کار ما با مهار تورم است.
روحاني اظهار داشت: معتقد نيستم که پايه پولي بالا برود، در سايه آن تقاضا ايجاد شود و در سايه تقاضا توليد حرکت کند و ما از رکود خارج شويم. معتقد نيستم که بانک‌ها از بانک مرکزي پول بگيرند و تسهيلات بدهند.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر شما با ايجاد تورم نو، در سايه بالا بردن پايه پولي به رونق بخواهيد برسيد، همزمان تورم بالا رفته و قيمت هم بالا مي‌رود و قدرت خريد پايين مي‌آيد و اين دور باطلي است که ما را به تورم و رکود بازمي‌گرداند.
وي افزود: اطراف و منطقه ما، زمينه براي صادرات بوده و هست و اين روزها بيشتر هم شده است. دولت بايد تسهيلات لازم را، بانک ها بايد تضمينات لازم را براي صادرات غيرنفتي فراهم کنند و ما بايد اين راه را باز کنيم تا حرکت شروع شود و تقاضا تحريک شود.
روحاني تصريح کرد: من به رئيس بانک مرکزي و وزير اقتصاد مي‌گويم که بايد موانع صادرات غيرنفتي را برداريم و اين يک حرکت در زمينه توليد خواهد بود. به گزارش خبرگزاري تسنيم، روحاني اضافه کرد: رئيس‌جمهور شخصا اين مسئله را دنبال خواهد کرد تا راه‌هاي خروج از رکود که يکي از آنها تسهيل در صادرات غيرنفتي هست را آماده کنيم.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: "و ما ادراک بانک"، اگر بتوانيم مشکل بانک را حل کنيم، مشکل عالم را مي توانيم حل کنيم.
وي در ادامه گفت: دولت، دولت بدهکار و بدحساب است که بايد هر دو اينها را حل کنيم. يکي از راه‌حل‌هايش صکوک اجاره است که آن را در لايحه‌ يا که تقديم مجلس شده، آورده‌ايم.
روحاني خاطرنشان کرد: بانک‌ها بايد اموال اضافه خود را به فروش برسانند تا نقدينگي انجام شده و بتوانند تسهيلات بدهند. به گزارش تسنيم، روحاني گفت: بانک‌هاي ما کار غيربانکي هم مي‌کنند. بانک‌ها اگر کار خودشان را بکنند، مشکلات حل مي‌شود. بانک‌ها دارند بنگاه‌داري مي‌کنند.
رئيس‌جمهور گفت: دولت گاهي مشکل آفرين بوده براي کارآفرينان و بنگاه داران. ثباتي که ما  در اين يک سال در بازار مشاهده مي‌کنيم و انضباطي که در سياست‌ها و بخش مالي و پولي مي‌بينيم و روند اميدبخشي که در اين يک سال شاهديم، همه اينها به خاطر اين است که دولت با مشورت و حساب شده قدم‌هاي خود را برمي‌دارد.
وي در ادامه گفت: بخش خصوصي اقتصاد را بهتر مي‌فهمد و مي‌داند که کجا بايد سرمايه‌گذاري کنند و ما بايد اجازه بدهيم که آنها کار کنند و ما بايد مشکلات‌شان را حل کنيم.
روحاني تصريح کرد: اگر به وفور دلار نفتي رسيديم، شما به ما يادآوري کنيد که اشتباهات قبلي‌ها را تکرار نکنيم. ما هم بايد حواس‌مان باشد. ما براي تحريم قدم هاي بزرگي را برداشتيم، تحريم را تضعيف کرديم و پايه‌هاي تحريم را لرزان کرده‌ايم.
رئيس‌جمهور در پايان خاطرنشان کرد: دنيا هم بداند، فرصتي که ملت ايران در اختيار آنها گذاشته فرصت بي‌انتها نيست و ما برنامه‌هاي اقتصادي خودمان را بر پايه شرايط فعلي تهيه کرده‌ايم، اما در عين حال توافق به نفع همه است و چون ادامه تحريم به ضرر همه است و چون رفع تحريم به نفع همه است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس